کد مطلب:1607 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:268

مسایل متفرقه زناشویی


2452- كسی كه به واسطه نداشتن زن به حرام می افتد واجب است زن بگیرد.



2453- اگـر شـوهـر در عـقد مثلا شرط كند كه زن باكره باشد و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده , می تواند عقد را بهم بزند , ولی اگر بهم نزد می تواند با ملاحظه نسبت تفاوت بین مهر باكره و غیر باكره را از مهری كه قرار داده اند بگیرد.



2454- ماندن مرد و زن نامحرم در محل خلوتی كه كسی در آنجا نیست در صورتی كه احتمال فساد برود حرام است , هر چند طوری باشد كه كس دیگر بتواند وارد شود , ولی اگر احتمال فساد نرود اشكال ندارد.



2455- اگـر مرد مهر زن را در عقد معین كند و قصدش این باشد كه آن را ندهد , عقد صحیح است ولی مهر را باید بدهد.



2456- مـسـلـمانی كه از اسلام خارج شود , و كفر را اختیار كند , مرتد نامیده می شود , و مرتد بر دو قسم اسـت : مـرتد فطری و مرتد ملی , و مرتد فطری كسی است كه پدر و مادر او یا یكی از آنها در هنگام به دنیا آمـدن او مـسلمان باشند و خود او نیز پس از تمیز مسلمان باشد , و سپس كافر شود , و مرتد ملی مقابل آن است .



2457- اگر زن پس از ازدواج مرتد شود , عقد او باطل می گردد , و چنانچه شوهرش با او نزدیكی نكرده بـاشد عده ندارد , و هم چنین است اگر بعد از نزدیكی مرتد شود ولی یائسه یا صغیره باشد اما اگر زن در سن زنهایی باشد كه حیض می بینند باید به دستوری كه در احكام طلاق گفته خواهد شد عده نگهدارد , و مـشـهور آن است كه اگر در بین عده مسلمان شود عقد او به حال خود باقی می ماند , و این حكم خالی از وجـه نـیـسـت , هر چند بهتر آن است كه مراعات احتیاط ترك نشود و یائسه زنی است كه پنجاه سال سن داشته باشد , و از جهت بالا رفتن سنش خون حیض نبیند و امید بازگشت آن را هم نداشته باشد.



2458- اگر مرد پس از عقد مرتد فطری شود , زنش بر او حرام می شود , و باید به مقدار عده وفات كه در احكام طلاق گفته می شود عده نگهدارد.



2459- اگـر مرد پس از عقد مرتد ملی شود , عقد او باطل می گردد , و چنانچه با زنش نزدیكی نكرده یا این كه زن یائسه یا صغیره باشد , عده ندارد , و اگر بعد از نزدیكی مرتد شود , و زن او در سن زنهایی باشد كـه حـیـض مـی بینند باید آن زن به مقدار عده طلاق كه در احكام طلاق گفته می شود عده نگهدارد , و مشهور آن است كه اگر پیش از تمام شدن عده , شوهر او مسلمان شود عقد او به حال خود باقی می ماند و این حكم نیز خالی از وجه نیست البته مراعات احتیاط بهتر است .



2460- اگـر زن در عقد با مرد شرط كند كه او را از شهری بیرون نبرد , و مرد هم قبول كند , نباید زن را بدون رضایتش از آن شهر بیرون ببرد.



2461- اگر زنی از شوهر سابقش دختری داشته باشد , شوهر بعدی می تواند آن دختر را برای پسر خود كه از این زن نیست عقد كند , و نیز اگر دختری را برای پسر خود عقد كند , می تواند با مادر آن ازدواج نماید.



2462- اگر زنی از زنا آبستن شود , برای او جایز نیست بچه را سقط كند.



2463- اگـر كـسی با زنی كه شوهر ندارد , و در عده غیر هم نیست زنا كند , چنانچه بعد او را عقد كند و بچه ای از آنان پیدا شود , در صورتی كه ندانند از نطفه حلال است یا حرام , آن بچه حلال زاده است .



2464- اگر مرد نداند كه زن در عده است و با او ازدواج كند چنانچه زن هم نداند و بچه ای از آنان به دنیا آید , حلال زاده است و شرعا فرزند هر دو می باشد.



ولی اگر زن می دانسته كه در عده است و تزویج در عده جایز نیست , شرعا بچه فرزند پدر است و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به یكدیگر همان طور كه گذشت حرام می باشند.



2465- اگـر زن بـگـویـد یـائسه ام نباید حرف او را قبول كرد ولی اگر بگوید شوهر ندارم , حرف او قبول می شود , مگر آن كه مورد اتهام باشد كه در این صورت احتیاط آن است كه از حال او جستجو شود.



2466- اگر بعد از آن كه انسان با زنی كه گفت شوهر ندارم ازدواج كرد , و بعدا كسی بگوید آن زن , زن او است , چنانچه شرعا ثابت نشود كه گفته آن كس صحیح است , نباید حرف او را قبول كرد.



2467- تا دو سال پسر یا دختر تمام نشده , پدر نمی تواند او را از مادرش جدا كند.



و احوط و اولی آن است كه بچه را تا هفت سال از مادرش جدا نكند.



2468- اگر دیانت و اخلاق خواستگار مورد رضایت باشد , بهتر آن است كه رد نشود , از پیغمبر اكرم صلی اللّه عـلـیه وآله روایت شده كه هر گاه خواستگاری برای دختر شما آمد كه اخلاق و دیانت او مورد رضایت شما بود , دختر را به ازدواج او در آورید , اگر چنین نكنید فتنه و فساد بزرگی بر زمین به پا خواهد شد.



2469- اگـر زن مهر خود را به شوهر صلح كند , كه زن دیگر نگیرد , واجب است شوهر با زن دیگر ازدواج نكند و زن هم حق ندارد مهر را بگیرد.



2470- كسی كه از زنا به دنیا آمده , اگر زن بگیرد , و بچه ای پیدا كند آن بچه حلال زاده است .



2471- هـرگـاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض زن با او نزدیكی كند , معصیت كرده , ولی اگر بچه ای از آنان به دنیا آید حلال زاده است .



2472- زنـی كـه یـقـین دارد شوهرش در سفر مرده , اگر بعد از عده وفات كه مقدار آن در احكام طلاق گـفـتـه خـواهـد شد , شوهر كند و شوهر اول از سفر برگردد , باید از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حـلال اسـت ولی اگر شوهر دوم با او نزدیكی كرده باشد , زن باید عده نگهدارد و شوهر دوم باید مهر او را مطابق زنهایی كه مثل او هستند بدهد ولی خرج عده ندارد.